Zakończyła się czwarta edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. Księdza Edmunda Szymańskiego w Murowanej Goślinie. Tegoroczny Festiwal rozpoczął się już 1 kwietnia koncertem „Subito Santo”- w przeddzień szóstej rocznicy śmierci a na miesiąc przed beatyfikacją Ojca Świętego Jana Pawła II. Podczas koncertu wystąpił Chór Kameralny Akademii Muzycznej z Bydgoszczy i Zespół Muzyki Dawnej „Illo tempore”. Podkreślić trzeba znakomitą dyspozycję Chóru Kameralnego prowadzonego przez Janusz Staneckiego. Świetnie dobrany repertuar, doskonała koncentracja zespołu, dobre warunki akustyczne w kościele Najwyższego Arcykapłana Jezusa Chrystusa na Zielonych Wzgórzach, a może przede wszystkim wyjątkowa intencja koncertu, zjednoczyły w modlitwie płynącej z głębi serca wykonawców i publiczność.
Tydzień później przed goślińską publicznością w repertuarze pasyjnym, zaprezentował się Polski Chór Kameralny „Collegium Canticorum” z Czeskiego Cieszyna pod dyrekcją Anny Szawińskiej.
Perełką tegorocznej edycji Festiwalu był niewątpliwie występ Wyrzyskiego Chóru Męskiego, prowadzonego przez Piotra Jańczaka. Chór znakomicie prezentował się zarówno w muzyce sakralnej, szczególnie w tradycji kościoła prawosławnego, jak i w opracowaniach popularnych pieśni i piosenek. Goście z Wyrzyska uczestniczyli również wspólnie z goślińskimi chórami we Mszy św. w intencji Patrona Festiwalu, jak i w tradycyjnych już zawodach strzeleckich pomiędzy dyrygentami i poszczególnymi chórami. Tym razem podczas zawodów wygrać można było aż trzy tarcze – Festiwalową, Jubileuszową – 30 – lecia chóru Canzona i Jubileuszową 85 – lecia Chóru Vocantes. Oczywiście goście wyjechali z Murowanej Gośliny z jedną z tarcz. Spotkanie na strzelnicy mogło odbyć się dzięki życzliwości Bractwa Kurkowego. Jak zwykle też całe rodziny chórzystek włączyły się w przygotowanie poczęstunku dla wszystkich gości.
Kolejne koncerty festiwalowe odbyły się w czerwcu. Niespodzianką był udział w niedzielnej Mszy św. trzech dziewcząt z ze znanego w Murowanej Goślinie Chóru Dziewczęcego „Turliki” z Zakopanego. Dziewczęta reprezentowały Zakopane podczas Lednickich Spotkań Młodych. Na Zielonych Wzgórzch zaśpiewały „nuty” poświęcone Ojcu Świętemu. Szczególnie wzruszająco zabrzmiały dźwięki „Syćko se wom zycom”.
Potem do Murowanej Gośliny przyjechał 12-osobowy Zespół Wokalny „Soul” z Sanoka, prowadzony przez Monikę Brewczak. Sanoczanki zaprezentowały bardzo zróżnicowany repertuar – od muzyki dawnej po gospel i piosenki. Autentyczne, pełne pozytywnej energii wykonania przyciągały słuchaczy podczas koncertu w MGOK jak również podczas występu plenerowego w Boduszewie jak i udziału w niedzielnej Mszy św. Zespół „Soul” goszczony był w domach przez Canzonę Kameralną, jak i zaprzyjaźnione rodziny.
Dwa ostatnie koncerty Festiwalu były bardzo zróżnicowane. Najpierw wystąpił Chór Żeński z Uniwersytetu w Rennes we Francji pod dyrekcją Pierre- Ives le Tortorec’a. Zespół głównie zaprezentował muzykę francuską Poulenca, Durufle’a i Saint-Saensa.
Z kolei kończący Festiwal, Chór Kameralny z Guayaquil z Ekwadoru porwał żywiołowością , wielką emocjonalnością i kulturą dźwięku, połączoną z precyzją wykonawczą trudnego repertuaru. Dyrygent chóru, Fernando Gil Estrada nawiązał znakomity kontakt z publicznością. Szczególnie druga część koncertu, prezentująca muzykę latynoamerykańską, zachwyciła charakterystyczną rytmiką i ekspresją. Owacja na stojąco skłoniła zespół do kilku bisów.
Czwarta już edycja Festiwalu mogła odbyć się dzięki wsparciu budżetu miasta. Jednakże podstawą integracyjnych spotkań koncertujących zespołów była aktywność pań z chórów Canzona Absowlent i Canzona Kameralna. Jak zwykle goście podejmowani byli znakomitymi domowymi wypiekami, smacznymi sałatkami i innymi specjałami. Natomiast programy pobytu poszczególnych chórów oraz wszystkie zadania związane z organizacją i logistyką imprezy zostały bardzo profesjonalnie zrealizowane przez Dyrektora Ośrodka Kultury panią Arletę Włodarczak oraz pracowników Ośrodka. Podziękować również należy księdzu Markowi Chmarze – Proboszczowi Parafii Najwyższego Arcykapłana Jezusa Chrystusa na Zielonych Wzgórzach, który z wielką życzliwością odnosił się do wszystkich festiwalowych programów, osobiście uczestnicząc w koncertach odbywających się w kościele. Na każdym z występów festiwalowych był obecny Pan Burmistrz lub Jego Zastępca, co niewątpliwie podnosiło rangę tych wydarzeń artystycznych. Najważniejsze jednak, że w koncertach uczestniczyła publiczność zarówno z Murowanej Gośliny, jak i spoza miasta. Renoma Festiwalu pozwala wierzyć, że podczas jego kolejnych edycji ilość słuchaczy będzie relatywnie wzrastała.
Elżbieta Wtorkowska
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.